26/09/2018 - In september 2016 is de naam ‘de Vereende’ gelanceerd. Deze naam verving de merknamen Rialto, BAVAM en VAN. Alle activiteiten van de Vereende, zoals ook het Waarborgfonds Motorverkeer, het Nederlands Bureau en de pools zijn onder de naam van de Vereende geplaatst. We hebben nieuwe logo’s ontwikkeld en een huisstijl opgesteld. In de markt is de naam heel actief gecommuniceerd onder andere via nieuwsbrieven, website, advertenties en samenwerking met andere organisaties.
Dat was gisteren 2 jaar geleden. Het is nu een mooi moment om te kijken hoe goed de naam ‘de Vereende’ geland is in de markt. We hebben KANTAR TNS gevraagd dit voor ons te onderzoeken. Er hebben 354 mensen uit de branche aan het onderzoek meegedaan.
Naamsbekendheid Vereende
De naam Vereende blijkt goed geland te zijn in de markt. We staan op plek 11 van de 147 genoemde verzekeraars. Bij 1 op de 10 zijn we top of mind. Onze spontane naamsbekendheid is aanzienlijk hoger dan op basis van ons marktaandeel in de Nederlandse markt verwacht zou kunnen worden.
We zijn bekend van onze verzekeringsactiviteiten en het Waarborgfonds. Maar niet alle activiteiten van de Vereende zijn even goed bekend. Daarom is het belangrijk dat wij de onderdelen het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars en de Pools (Milieu, Atoom en Terrorisme) extra onder de aandacht – gaan en blijven – brengen.
Het imago van de Vereende is positief. Het imago is gemeten met behulp van een vijftal criteria. Het minst positief waren de respondenten over de ‘de financiële resultaten’. Gezien ons verlies van vorig jaar en de solvabiliteitsdaling is dit ook niet onverwacht. Op de andere criteria, zoals ‘onze diensten’, ‘vertrouwen in de lange termijn’ of het ‘algemene oordeel’ waren de respondenten veel positiever. Daardoor hebben we een derde plek gescoord waarbij we ons vergeleken met 8 grote reguliere verzekeraars. Een goede prestatie waar we trots op zijn.
Daarnaast hebben respondenten vragen over de dienstverlening van de Vereende beantwoord. De Vereende wordt als betrouwbaar en bekwaam gezien. En de respondenten erkennen de maatschappelijke rol van de Vereende duidelijk.
De toekomst
Het belangrijkste doel voor de Vereende voor de rest van 2018 en 2019 is het rendements- en solvabiliteitsherstel. Dat is niet alleen bedrijfseconomisch cruciaal. Het heeft ook een positief effect op het vertrouwen van mensen in de financiële resultaten van de Vereende en dus op het imago.
Daarnaast willen we de expertise van de Vereende nog beter naar voren brengen door nog meer kennis te delen en standpunten in te gaan nemen. We willen bekend staan als de organisatie met kennis over bijzondere risico’s en dat mensen ons ook als zodanig weten te vinden. We merken dat we steeds meer door media benaderd worden met vragen over bijzondere risico’s. Dus het delen van kennis begint zijn vruchten af te werpen.
Auteur
Roland Verhoef, Senior Marketing & Communicatie adviseur