Terug naar de vraag: is het Nederlandse Waarborgfonds Motorverkeer ontstaan uit een van die richtlijnen? Het antwoord is duidelijk NEEN. De tweede richtlijn (1980) motorrijtuigverzekeringen vereist weliswaar de oprichting van zo’n Waarborgfonds, maar toen was er al meer dan 10 jaar een organisatie met die naam en gevraagde taken in Nederland, officieel opgericht in 1965. Men zou kunnen zeggen dat het eigenlijk eerder omgekeerd is. De reeds bestaande Waarborgfondsen hebben als het ware model gestaan voor de gezamenlijke E.U.-regels die aan alle (nieuwe) lidstaten werden opgelegd.
Sindsdien is er wel veel invloed geweest vanuit Brussel op de bevoegdheden en taken van de nationale Waarborgfondsen. Het doel is om de rol van de Waarborgfondsen Europees te uniformeren en een minimale ondergrens neer te leggen. Dan kunt u bijvoorbeeld denken aan de toepassing van de eigen risico’s en maximaal te vergoeden bedragen. Ook in de komende zesde richtlijn staan weer nieuwe bepalingen die invloed hebben op de Waarborgfondsen, zoals de verplichte taken rondom een mogelijke faillissement van een WA-verzekeraar. Maar hier voldoet het Nederlandse Waarborgfonds al aan.
Auteur
Jelle Smits, Waarborgfonds Motorverkeer